רכישת דירה או שכירות - מה יותר חסכוני?

התחתנתם? מחפשים מקום מגורים? בוודאי גם אתכם מעסיקה השאלה האם כדאי לרכוש דירה או לגור בשכירות? מה עדיף?

בכתבה הבאה נשתדל להביא את כל הצדדים לגבי העדיפות של רכישת דירה או מגורים בשכירות. אם גם אתם מעוניינים לדעת מה באמת עדיף מבחינה כלכלית הישארו איתנו כאן.

לשכור או לקנות דירה

במבט מלמעלה על רכישת והשכרת דירה 

כל בר דעת ובפרט בישראל יאמר לכם שכמובן קניית דירה עדיפה על שכירות. התשלומים החודשיים כמעט זהים במשכנתא ובשכירות. אך כאשר קונים דירה, לפחות נשארים עם נכס ביד. ואילו בשכירות, הכסף פשוט נזרק לפח. במציאות זה לא ממש כך ישנו עוד צד. אך על זה נדבר בהמשך.   

חלום ישראלי

בציבור הישראלי ישנה מודעות גבוהה לרכישת דירה. ניתן לומר שהחלום והשאיפה של כל ישראלי הוא להגיע לדירה משלו. התפיסה הישראלית מחפשת יציבות והדרך לכך, כך נראה היא קניית דירה. קניית דירה בתפיסה הישראלית היא הבסיס ליציבות כלכלית. התפיסה הזו גורמת לישראלים רבים להשקיע כוחות ומשאבים רבים בקניית דירה על אף שזה לא המתכון היחיד בדרך אל העושר. כ-70% מהמשפחות הישראלית חיות בדירה משלהן. לא בכל העולם זה כך. במקומות רבים כמו בפינלנד, הולנד וגרמניה רק ל 40% מהאוכלוסיה יש בתים משלהם. האנשים במקומות הללו לא עניים, לא זו הסיבה לכך שרק ל 40% מהם יש דירות, אלא שפשוט מאוד, קניית דירה לא תמיד משתלמת כלכלית וגם מ-עוד בחינות. לכן חשוב לנפץ את המיתוס הזה. לא כל חלום ישראלי נפוץ אמור להוות את הבסיס להחלטה כלכלית כל שהיא.

מחירי הדירות בעליה

ישנו מיתוס שכדאי מאד לנפץ. אנשים מסתובבים ובטוחים שמחירי הנדל"ן הם בעלייה מתמדת. לכן, חובה לרכוש דירה כמה שיותר מהר. הרי בעוד 10 שנים הדירה  תכפיל את שוויה. מה שחשוב להבהיר הוא שמחיר הנדל"ן לא נמצא תמיד בעליה, לפעמים הוא אף בירידה. נכון, המחירים יותר עולים מאשר יורדים. אך היו כמה פעמים שמחירי הנדל"ן כן היו בירידה כמו בין השנים 1998-2007. מדובר ב 8 שנים בהם המחירים רק ירדו והיו מקרים נוספים כאלו  עוד קודם. תדמיינו לעצמכם אדם שקנה דירה ב-1997, הוא פשוט היה צריך לשרוד 8 שנים עם תשואה נמוכה ונדל"ן נמוך מהערך שבו הוא קנה אותו. אם אתם מעוניינים לקנות דירה כי מחירי הדיור אמורים לעלות, קחו בחשבון שעלול לקרות גם את ההיפך. 

תכל'ס, נפרט את המעלות והחסרונות של מגורים בשכירות או רכישת דירה הן מהיבטים כלליים והן מהיבטים כלכליים.

רכישת דירה

לרכישת דירה ישנם יתרונות רבים וכלל לא מבוטלים. אם לכולם היה כסף מזומן, לא היינו מעלים כלל את הנושא. אך העניין הוא שכיום אנשים מוותרים על כל פיסת איכות חיים והכל למען המטרה העילאית של רכישת דירה. איננו מדברים כמובן על אנשים שיש להם את האפשרות, אלא על אנשים שקוניים דירה באמצעות כסף שאין להם וגם לא בטוח שיהיה להם בהמשך. הדבר היחיד שמניע אותם לכך הוא התפיסה המוטעית שמי שיש לו דירה הוא בעל יציבות כלכלית. כעת נפרט מה הם היתרונות של רכישת דירה.

  • דירה מקנה הרגשה של יציבות, הרגשה שהשגתם משהו. בישראל כמעט ואין אפשרות לחתום על חוזי שכירות ארוכי טווח מה שנותן לאלו שגרים בשכירות הרגשה של חוסר יציבות וארעיות. ולעומתם אלו שגרים בדירה בבעלותם הרגשה של יציבות ושליטה.
  • בדירה שלכם אתם יכולים לעשות ככל העולה על רוחכם. אין צורך לבקש רשות בשביל לקדוח חור בקיר או בשביל לחלק את החדר לשניים על ידי קיר גבס. מה שאתם  משקיעים בדירה נשאר שלכם.
  • כאשר אתם קונים דירה, אתם יודעים כמה תשלמו כל חודש. החזרי המשכנתא צפויים בניגוד לתשלומי השכירות שעלולים להשתנות לעלות ולקפוץ.
  • קביעות ומנוחה, אנשים שיש להם דירה משלהם לא מחליפים מקום מגורים ולא חווים שינויים רבים בחייהם. יש להם את הסביבה הטבעית שלהם, שכנים, מוסדות לימוד לילדים מה שמקנה רוגע ושלווה.
  • אלו שיש בבעלותם דירה, חיים רגוע בלי משחקים של אילו ואז. הם קנו דירה, מה שנראה בדרך כלל כצעד משתלם ואין להם על מה להתחרט. לעומתם, אנשים שחיים בשכירות ורואים את מצב השוק, את עליית המחירים, מפטירים לעצמם בכאב לב שהם יכלו לקנות כבר מזמן בחצי מחיר 2 ואפילו 3 דירות במחיר של דירה אחת של היום.
  • אנשים שקונים דירה חוסכים כסף בלי לרצות. כסף לא עומד הוא תמיד זורם. ואם נשארו כמה מאות שקלים בחשבון הם עתידים להתכלות כך שלפחות הם הולכים על משכנתא ויוצא מכך משהו.
  • כיום הריביות במשק נמוכות כך שלשלם משכנתא זה לא סוף העולם. רק קחו בחשבון שמחירי הריביות יעלו באיזה שהוא שלב ואיתם יעלה ההחזר החודשי שלכם. מה תעשו אז?
  • לבעלי דירה יחידה (בתנאי שמדובר בדירה אחת) יש פטור על מס רווחי הון. מדובר במס הזולל 25% מרווח מניבות השקעות. זהו סכום גבוה ולא מבוטל. יש לכם אפשרות לחסוך אותו אם אתם משקיעים בדירה אחת וגרים בשכירות בדירה אחרת.

שכירות דירה

בניגוד למה שחושבים כולם ובפרט הישראלים. לשכירות דירה אין רק חסרונות, יש לה גם מעלות והן אומנם לא רבות. אך בהקשר לכדאיות כלכלית זה כבר סיפור אחר.

  • אלו שגרים בשכירות קלילים יותר בהחלפת מקום מגורים. הם מטיילים במקומות רבים. בשביל להסתכל על זה כיתרון צריך להיות בסגנון אופי מסוים. אחרים יראו בכך חיסרון מוחלט. אך ישנם כאלו שעבורם לגור באותו מקום כל החיים ועוד להשקיע בכך כסף זהו בזבוז משאבים משווע.
  • כאשר יש צורך בדירה חלופית ניתן לעבור דירה במהירות ובלי סחבת של בירוקרטיה.
  • אפשר לחיות בנחת בלי עול כבד ולחץ של גיוס הון עצמי ומשכנתא שלא יודעים מתי היא תגמר משלמים את השכירות כאן ועכשיו בלי לחשוב יותר מדי.
  • אף אחד לא יכול לקחת לכם את כל ההון שלכם. אם לא תעמדו בתשלומי השכירות מקסימום יבקשו ממכם לעזוב את הקירות והתקרה שגרתם בתוכם. לעומת זאת אנשים שמשלמים משכנתא עלולים למצוא את עצמם מחוץ לבית שלהם ולהפסיד את כל רכושם.
  • אין ריביות שעלולות לקפוץ ומשכנתא שאין מאיפה לשלם אותה. יש חוזה ואתם יודעים כמה תשלמו בשנה הקרובה.
  • ישנן הוצאות של אחזקת דירה וביטוחים אותם שוכחים בדרך כלל. לאלו המתגוררים בשכירות המשכיר משלם זאת עבורם. החיסכון עשוי להגיע לסכום מכובד מאוד. שלא לדבר על שיפוצים שעולים הון שאלו שגרים בשכירות לא חולמים לעשות.

כדאיות כלכלית בשכירות דירה

טוב, אם עד עכשיו פירטנו כמה קשקושים שנתפסים כמעלות רק אצל אנשים בודדים וכל השאר מתייחסים אליהם כאל חסרונות בולטים (רק רצינו להראות לכם שלכל דבר יש שני צדדים) עכשיו נתחיל למנות את הדברים השווים באמת. העניין הוא שבחשבון פשוט נראה כי קניית דירה זהו צעד משתלם יותר משכירות. את אותו סכום משלמים לשכירות ולמשכנתא. אך, ברכישת דירה נשארים עם נכס ואילו בשכירות נשארים ללא כלום. אז זהו שכאן מושרשת הטעות. 

מי אמר שנשארים בלי כלום, אם נבחן היטב את מה שקורה בשטח, נגלה שאלו שלא רכשו דירה יצאו עם רווח הרבה יותר גדול. הם לקחו את הסכום של ההון העצמי ובמקום להקדיש אותו לרכישת דירה הם פשוט השקיעו אותו. (בתנאי שהם באמת השקיעו). לאחר 20-30 שנה הם הוציאו את הכסף וקיבלו סכום שמשתווה בערכו לערך דירה. את הסכום הזה הם הרוויחו לאחר אותם שנים אך בלי הלוואות להשלמת הון עצמי ותשלום של ריביות מבוזבזות לבנק. קחו בחשבון הבדל נוסף, אתם נשארים עם כסף ביד ולא כסף שמושקע בארבע קירות שבין כה לא ניתן לעשות עמו משהו מלבד פשוט לגור בו, מה שאתם עושים בכמה אלפים של שכירות לחודש. אך במקביל אתם משקיעים את הכסף הגדול.

לסיכום:

אין ספק שרכישת דירה יותר רווחית משכירות. רק מה, אם תקחו את הסכום הראשוני שהשקעתם ברכישת דירה ותשקיעו אותו בחברת השקעות הרווח יהיה גדול הרבה יותר. אבל, לא לכל אחד זה מתאים. ישנם אנשים שחייבים את היציבות ומעדיפים לגור רגוע בדירה משלהם. אך אם אין לכם מספיק הון עצמי בשביל לרכוש דירה. אתם יכולים פשוט מאוד לקחת את הכסף ולהשקיע אותו בשוק ההון במקום בנכס, התשואה תהיה יותר גבוהה זה בדוק. כל השאלה היא האם אתם מסוגלים לחיות בחוסר יציבות. והאם אתם יודעים לבחור בהשקעה יציבה ולא מסוכנת.

מעוניינים לקנות דירה? אין לכם הון עצמי מספק? זקוקים ליציבות? אתם לא חייבים דווקא להשקיע.

בואו אלינו לחברת "דירה בטאבו" ואנו נעזור לכם לרכוש דירה שתניב לכם תשואה מכובדת. אנו נלווה אתכם יד ביד לאורך כל התהליך. החל משלב חיפוש דירה עובר דרך גיוס הון עצמי וכלה בלקיחת משכנתא שווה. אם גם אתם רוצים ליהנות מתשואה גבוהה ויציבות בחיים הצטרפו אלינו עכשיו. 

לקביעת פגישת ייעוץ חינם ללא התחייבות השאירו פרטים.

לשיחה עם מומחה משכנתאות צרו קשר השאירו פרטים

אצלינו תמיד תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכם!